Inovace v energetice

Zelený vodík nabízí zdroj energie budoucnosti

Vodík jako palivo pro dopravní prostředky nebo jako zdroj energie by se mohl stát rozšířenou a ekologicky přijatelnou variantou již v brzké budoucnosti. Aktuálně se téměř polovina vyrábí z uhlí a ropy a vzniká tak velké množství škodlivých zplodin, je však možné vyrábět jej z obnovitelných zdrojů klimaticky neutrálním způsobem. V cestě zatím stojí vysoké náklady na výrobu zeleného vodíku, již v tomto desetiletí by se to však mohlo změnit.

Vodík může sloužit pro skladování velkého množství energie, kterou pak navíc bude možné poměrně snadno přepravovat. V době velké snahy o snižování skleníkových plynů tak zejména zelený vodík nabízí skvělou alternativu k fosilním palivům. Vyrábí se pomocí elektrolýzy vody při použití elektřiny z obnovitelných zdrojů, tedy s nulovými emisemi. A podle loňské zprávy indického Institutu pro energie a přírodní zdroje [1] by náklady na jeho výrobu měly do konce roku 2030 poklesnout o 50 %.

Této předpovědi věří i tzv. vodíkové kolegium [2], tedy 24 předních nadnárodních automobilek včetně Audi, BMW Group, Daimler, General Motors, Honda, Hyundai Motor, nebo Toyota. Připojily se k nim i přední mezinárodní společnosti působící v ropném a plynárenském průmyslu, energetice, vědeckém výzkumu a technologiích. Celá koalice má roční tržby několik bilionů eur a jejich podpora může výrobu zeleného vodíku posunout výrazně kupředu.

Zelený vodík láká investory

S takovou podporou by neměl být problém nalézt potřebných 70 miliard dolarů, které podle Institutu pro energie a přírodní zdroje bude výroba zeleného vodíku potřebovat jako investici. Pokud navíc tuto investici zasadíme do kontextu, nezdá se až tak vysoká. Například Německo jen v roce 2019 investovalo do obnovitelných zdrojů energie 30 miliard dolarů.

Po světě se již začínají objevovat první vlaštovky větších výrobních kapacit zeleného vodíku. Na severu Německa testují výrobu vodíku pomocí vody a solární či větrné elektřiny. Loni v dubnu také začala výstavba (tehdy) největšího závodu na světě na výrobu zeleného vodíku. Toho by měl vysokoteplotní elektrolyzér v areálu rafinérie obnovitelných paliv v Rotterdamu vyprodukovat v polovině příštího roku až 60 kilogramů za hodinu. V konsorciu firem, které stojí za projektem, je i společnost Sunfire, v níž vlastní minoritní podíl český fond Inven Capital.

Své plány na výrobu zeleného vodíku ohlásila i kanadská společnost Hydro-Québec, jejíž elektrolyzér by měl mít výkon přibližně 90 MW. Na vodíkovou budoucnost sází i Jižní Austrálie, jejíž vláda podpořila investicí 250 milionů dolarů projekt podporující vývoz zeleného vodíku. V první fázi se počítá s výstavbou 75MW elektrolyzéru v australské Whyalle. Ten bude dodávat vodík pro výrobu přibližně 40 000 tun amoniaku ročně a zaměří se na exportní trhy.

Modrý vodík jako přechodné řešení

Než však nastanou vhodné podmínky pro masovou výrobu zeleného vodíku, může se stát přechodnou alternativou takzvaný modrý vodík. Ten se sice vyrábí ze zemního plynu, tedy fosilního paliva, během parního reformování se ale souběžně zachytává vypouštěný oxid uhličitý pomocí technologií CCS (zachycování a skladování uhlíku). A to nabízí ekologičtější způsob produkce.

Kromě ceny má modrý vodík oproti zelenému ještě jednu výhodu. A to, že jeho výroba dokáže v krátkodobém až střednědobém horizontu dodávat větší objemy. Produkce zeleného vodíku bude limitována tím, že během této dekády bude většina výrobní kapacity obnovitelné energie použita na nahrazení klasické výroby elektřiny, popřípadě k pokrytí nárůstu její spotřeby. A zde by opět mohl pomoci modrý vodík.

Novinky v oboru