Elektromobilita

Jako rozjetý vlak – Ředitel Škoda Auto Jiří Maláček na konferenci Elektromobilita 2020

Elektromobilita 2020, třetí ročník konference o současnosti a budoucnosti elektromobility a vodíkové mobility, proběhl 6. a 7. října. Součástí programu byl také blok věnovaný elektromobilitě v kontextu zelené Evropy, v jehož rámci promluvil Jiří Maláček, ředitel Škoda Auto Česká republika. Toto je její redakčně krácená verze.

„Konečně můžeme být konkrétní. Dříve jsme spíše představovali vize a různé pohledy na věc. Teď je elektromobilita tady a bude tady. Je jako rozjetý vlak. Emisní limity ovlivnily hospodářský prostor. Letošní rok bude první, kdy jsme povinni plnit emisní limity CO2 95g u každého prodaného auta, a každým rokem se tato hranice bude snižovat. Nepřísluší mi hodnotit, jestli je to nastavené správně, nebo špatně, ale tlak na automobilky je ohromný a naší rolí je si s tím poradit. Současně musíme přesvědčit zákazníka, že elektromobily nejsou nutné zlo.

Uvědomujeme si svou vedoucí pozici na domácím trhu. Naše aktivity ovlivnily prodeje nových elektrických vozů. Do roku 2019 se v Česku prodávalo zhruba 700 elektromobilů ročně a podíl tvořil desetiny procenta. Miniauto Citigo-e vykázalo za půl roku 1250 registrací a strmě rostl také prodej plug-in hybridního Superbu.

Sečteme-li obě kategorie, každý 50. vůz na českém trhu se prodává v plug-in nebo čistě elektrické verzi. Speciálně západní Evropa je ale výrazně dál, každé 35. auto v Evropě má plně elektrický pohon. Jednoznačně je vidět trend elektromobility, i když se na to někteří dívají skepticky.

Mezi širokou veřejností se šíří panika, že někdo udělá tlustou čáru a už se budou prodávat jen elektrovozy. Ve Škodě vyznáváme pragmatický přístup. Elektromobily jsou jednou z alternativ. Jsou vhodné pro určitou skupinu zákazníků, která jezdí denně 10, 50, případně 100 km.

V současnosti jsme jedna z nejaktivnějších firem, která buduje síť nabíječek v ČR. Aktuálně máme pro své zákazníky v provozu 226 veřejných nabíjecích stanic s dobíjecí kapacitou od 11 do 22 kW, někde jsou v provozu i DC nabíječky o výkonu až 150 kW. Vedle veřejných dobíječek instalujeme dobíjecí body také do servisů, aby od nás zákazníci odjížděli s dobitým elektromobilem.“

Novinky v oboru