Elektromobilita

Elektrokoloběžky do pěších zón nepatří, vzkazují města

Kola a koloběžky s přídavným motorkem zažily v posledních letech velký rozmach. Dnes je běžně potkáváme skoro všude, a můžeme si je dokonce i na mnoha místech snadno půjčit. Ne vždy však lidé vědí, kde a jak tyto dopravní prostředky používat, aby neohrozili sebe či okolí.

Elektrokola a elektrokoloběžky jsou sice zákonem považována za kola, ovšem pouze za specifických podmínek. Abyste s pomocí elektrokola mohli vyrazit na místa, která jste dříve objížděli na běžném kole, musí být maximální trvalý výkon elektromotoru nižší nebo rovný 250 W. Motor navíc musí být vyřazen z činnosti, jestliže přestanete šlapat. Zároveň musí dojít k postupnému snižování výkonu motoru až do jeho úplného vyřazení z činnosti, pokud rychlost vozidla překročí 25 km/h.

Podobně jsou na tom i elektrokoloběžky. Jejich maximální výkon může činit 1 kW a po dosažení maximální rychlosti 25 km/h dochází k automatickému vypnutí motoru.

Elektroprostředky jako služební vozidla

Zda bude zrovna vámi zvolený elektroprostředek považován za kolo či motorové vozidlo, určuje i to, kam s ním můžete vyrazit na výlety. Pokud máte silnější výkon a vyšší rychlost, než zákon povoluje, můžete zapomenout například na výlety do národních parků. Díky velké popularitě prostředků s elektromotory však nebudete mít nouzi o tipy na výlety přesně pro vás. Vzniká mnoho webů, které vás na zajímavá místa upozorní.

Rozporuplné přístupy k provozu elektrokol a elektrokoloběžek mají i jednotlivá města či městské části. I když se zdá, že ekologický dopravní prostředek bude vítanou alternativou k městské dopravě, neukázněnost některých řidičů elektroprostředků vyvolává negativní ohlasy chodců a tím i měst. Města, včetně například Prahy 1, mají problém s elektrokoloběžkami na pěších zónách a buď je již na těchto místech zakázali, nebo to plánují.

Jiná města však oceňují ekologický provoz kol a koloběžek s elektromotorem a jejich přístup je k těmto dopravním prostředkům vstřícnější. Před rokem se například Říčany staly dalším městem, které se rozhodlo považovat elektroprostředky za služební vozidla. Zaměstnanci města tak mohou dostat až 75% příspěvek na nákup elektrokola nebo koloběžky s elektropohonem.

Novinky v oboru