Elektromobilita

Elektromobily jsou stejně bezpečné jako vozy se spalovacím motorem

Některá rizika spojená s provozem elektricky poháněných vozidel se liší od nebezpečí, kterým nás vystavují běžné automobily. Rozhodně ale nejsou větší. Odborné posudky také ukazují, že bezpečnost ekologicky šetrnějších elektromobilů je na stejné úrovni jako u vozů se spalovacími motory. Nejbezpečnějším autem na světě, které v crash testech dosáhlo plného počtu bodů, se stala elektrická Tesla.

V oblasti bezpečnosti provozu elektromobilů panuje mnoho mýtů i opravdových obav. Reálné hrozby řeší výrobci postupnou úpravou vozů, a i mýty se jim daří postupně vyvracet. Jedním z nejznámějších mýtů je například tvrzení, že elektromobil se může při nehodě snadněji vznítit, způsobené nehodou Richarda Hammonda v přímém přenosu Top Gearu. Jeho hyper sport Rimac Concept_One se vzňal a následně ho nebylo možné uhasit. V tak vysoké rychlosti a při takovém pádu ze svahu by se však s největší pravděpodobností vznítilo i konvenční vozidlo.

Podle bezpečnostních testů totiž mohou elektromobily při poškození baterie vzplanout, ale ne ve významně vyšší míře než vozy se spalovacími motory. Výrobci jsou si tohoto rizika vědomi a baterie je tak proti poškození při nárazu lépe chráněna než například palivová nádrž. Tato zesílená ochrana pak v důsledku lépe chrání i posádku vozu, pokud například auto najede na nebezpečný úlomek na silnici.

O rizikovou baterii se postarají senzory

Jedním z opatření, která mají požáru zabránit, je automatické odpojení baterie v případě silného nárazu. Využívá ho třeba Nissan Leaf nebo Renault Zoe. Pomáhá i vysoce pevná konstrukce vozu, která například u vozu Tesla Model 3 dostatečně chrání vysokonapěťovou baterii. Po havárii navíc musí každý automobil do takzvané karantény, kdy se automechanici ujistí, zda baterie nebyla poškozená a nedochází u ní k přehřívání.

Další složkou ochrany elektrovozů jsou speciální senzory, které v případě přehřívání či přebíjení i jen jednoho článku baterie vadný kus odpojí. Tím mu zabrání v zahřívání ostatních článků a zamezí tak vzniku požáru kvůli příliš vysoké teplotě daných komponent.

Dobrou zprávou je, že pokud elektromobil vzplane, může se hasit i vodou a hasičům nehrozí nebezpečí úrazu elektrickým proudem. Zásah elektřinou lidem nehrozí ani při nabíjení za deště, zaplavení elektromobilu vodou nebo při doteku karoserie při odpojování nabíjecího kabelu. Obecně však platí, že při bouřce by se lidé měli vyhýbat kontaktu s elektrickým zařízením, což samozřejmě platí i pro elektromobily.

Zvuková imitace spalovacího motoru

Díky svému tichému provozu nabízejí elektromobily posádce větší jízdní komfort. Ten ale představuje skutečné nebezpečí pro chodce, kteří se orientují i podle zvuku motoru. Elektromobil nemají šanci slyšet, zejména pokud jede nízkou rychlostí. Výrobci proto do vozů přidávají reproduktory se zvukovými efekty, které imitují spalovací vozy a toto nebezpečí eliminují. Řidiči si navíc budou moci vybrat zvuk motoru podle nálady.

Jak bezpečné elektromobily mohou být, ukazují testy Amerického národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu. Ten se v roce 2018 zaměřil na elektromobil Tesla Model 3 ve verzi Long Range s pohonem zadních kol. V sérii nárazových testů uspělo toto vozidlo během nárazu zepředu, z boku a během převrácení nejlépe ze všech testovaných automobilů za posledních sedm let. Údaje agentury ukazují, že cestující ve voze mají během těchto typů nehod nejmenší pravděpodobnost vážného zranění. Navíc dřívější testy Modelu S a Modelu X umístily tyto vozy na druhé a třetí místo.

Novinky v oboru